ייעוץ זוגי בצפון – האם כדאי לנסוע רחוק בשביל יועץ טוב?

הטענה במאמר הזה אולי תעצבן כמה אנשים, בעיקר בגלל שהיא נכונה: לזוגות מהמרכז שווה לפעמים לנסוע רחוק בשביל יועץ טוב, בעוד שלזוגות מהצפון ממש לא כדאי לרוץ למרכז

האם קיים הבדל מהותי בין שירות של ייעוץ זוגי בצפון הארץ, לבין הייעוץ הניתן בתל אביב ובמרכז?

מצד אחד, ייעוץ זוגי הוא ייעוץ זוגי, ואנשי מקצוע טובים ישנם בכל מקום (ולמרבה הצער גם פחות טובים). מצד שני, מדובר בבני אדם. בזוגות ליתר דיוק.

נשאלת השאלה האם לזוגות מהצפון – וליועצים מהצפון – יש מאפיינים ייחודיים? משיחות עם מספר יועצים, עולה המסקנה שבהחלט קיימים הבדלים ובעיות ייחודיות לאזור הצפון.

זוג הוא למעשה שלוש ישויות: היא, הוא, ושניהם (או הוא, הוא ושניהם; או היא, היא ושתיהן). טיפול זוגי חייב להתייחס לכל שלוש הישויות הללו, וכל אחת מהן היא מורכבת ובעלת מאפיינים משלה. חלקם כמובן ייחודיים ואישיים מאוד, ואילו מאפיינים אחרים הם כאלו שיועץ מנוסה כבר נתקל בהם לא מעט.

המגורים בצפון הארץ (ובפריפריה בכלל) כרוכים במאפיינים ייחודיים רבים ובלא מעט אתגרים. האתגרים קיימים כמעט בכל תחום: חינוך, תעסוקה, תחבורה, תרבות, חברה ופנאי. וכמובן שלאתגרים האלו יש השפעה משמעותית גם על הזוגיות. בלשון הרפואית הבדלים אלו מוגדרים מיקרו טראומה, קרי: מופיעים באופן תדיר ובכל פעם גורמים נזק קטן שאולי אף בלתי נראה אך נזקם מצטבר

בהמשך לאמור לעיל, ברצוני לומר שרק "צפוניים" המרבים להיפגש עם חבר'ה מאזור המרכז יסכימו איתי וגם זאת בחלקם הקטן. טענתי: קיימים הבדלי ערכים, תרבות ושפה בין תושבי אזור הצפון לתושבי אזור המרכז. כן, צריך להיות רגיש מאוד ובעל אוזניים כרויות כדי להבחין בניואנסים המבדילים בין הצפון למרכז שאף עלולים לפגוע בדימוי של צד זה או אחר.

לצורך הבנת דבריי אתן דוגמא. במהלך קורס גישור בגירושין, שנערך באזור המרכז, התוודעתי לראשונה למילה "בֶֹכּּוֹ". לאחר שהמילה נאמרה מספר פעמים שאלתי לפרושה ונעניתי שהמשמעות היא: "גישור בשניים". אציין: בשני קורסי גישור שלמדתי לפני כן לא נאמרה מילה זו ולו פעם אחת למרות שגם בהם השתתפו עו"ד. ההבדל הוא ששני הקורסים הראשונים נערכו בצפון הארץ ואילו השלישי נערך באזור המרכז.

כל אשר רציתי לומר שאנו, תושבי צפון הארץ, מבינים היטב האחד את השני בחזקת "אנחנו שנינו מאותו הכפר". גם הסלנג שלנו זהה. נראה, שהפריט ה"שולי" המכונה "שפה משותפת" יכול לסייע לנותן השרות ולמקבל השרות מאחר ואנו מדברים באותו גובה העיניים האחד עם השני.

לסיכום, טוב יעשו תושבי הצפון, המחפשים ייעוץ זוגי, אם יפנו ליועצים תושבי הצפון. אין שום רע, חלילה, בפנייה ליועצים מאזור המרכז אך היועצים הצפוניים יבחינו (ויבינו) טוב יותר, לדעתי, בדקויות השונות המבוטאות בשפתנו אנו ובסלנג שלנו.

אולי יעניין אותך: